سرویس گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس بی ام و

تعمیر گیربکس اتوماتیک

سرویس گیربکس اتوماتیک برای جلوگیری از بروز خرابی‌های مختلف در گیربکس اتوماتیک و کاهش هزینه‌های تعمیر گیربکس انجام می‌شود. سرویس گیربکس اتوماتیک در فواصل زمانی معین انجام می‌شود، این فواصل در زمان‌های تعیین شده توسط برند تولید کننده خودرو انجام می‌شود.

 

سرویس انواع گیربکس اتوماتیک

تقریباً همه تفاوت بین گیربکس‌های اتوماتیک و گیربکس‌های سنتی و قدیمی را می‌دانند . اما آیا می‌دانستید که وسایل نقلیه مدرن چندین نوع گیربکس مختلف دارند که به عنوان گیربکس اتوماتیک عمل می‌کنند؟  در حالی که تعداد زیادی از خودروها هنوز از گیربکس‌های هیدرولیک یا الکتریکی استفاده می‌کنند، تعداد فزاینده‌ای از گیربکس‌های متغیر پیوسته (CVT) یا گیربکس‌های دو کلاچه (DCT) استفاده می‌کنند. این گیربکس‌های پیشرفته به به حداکثر رساندن بهره وری یا عملکرد سوخت کمک می‌کنند.

 

خدمات سرویس گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک

گیربکس شما نیرو را از طریق یک سری دنده از موتور به چرخ‌های شما می‌رساند. حاوی روغن است که به عنوان روان کننده عمل می‌کند و در برخی موارد خود سیستم محرک را نیز ایفا می‌کند. این روغن به مرور زمان کهنه و کثیف می‌شود و نیاز به تعویض منظم دارد.

برخی از گیربکس‌ها فیلترهایی برای روغن خود دارند که باید در طول سرویس گیربکس اتوماتیک توصیه شده توسط سازنده شما نیز تعویض شوند. با مطالعه راهنمای ما در مورد سرویس گیربکس اتوماتیک، هر آنچه را که باید در مورد سرویس گیربکس اتوماتیک مد نظر داشته باشید متوجه خواهید شد.

 

اگر روغن گیربکس خود را تغییر ندهید چه اتفاقی می‌افتد؟

ذرات کوچک ناشی از سایش و پارگی معمولی در روغن گیربکس شما به دام می‌افتند. اگر روغن تغییر نکند اینها باعث سایش بیشتر قطعات می‌شوند. در نهایت، روغن قدیمی می‌تواند باعث شود که گیربکس شما شروع به لیز خوردن کند، در دنده گیر کند یا از رفتن به دنده امتناع کند. در این مرحله، کل گیربکس شما نیاز به بازسازی یا تعویض دارد که بسیار گرانتر و پیچیده تر از هزینه تعویض روغن گیربکس است.

بسته به نوع وسیله نقلیه و نوع گیربکس، ممکن است بتوانید روغن گیربکس خود را به تنهایی تعویض کنید. گیربکس‌های نیمه اتوماتیک مخصوصاً به راحتی انجام می‌شود . اتومات‌های سنتی نیاز به برداشتن ظرف تخلیه و ایجاد کمی آشفتگی دارند، بنابراین معمولاً بهتر است یک مغازه این کار را انجام دهد.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

تغییر روغن گیربکس در مقابل فلاش

بسیاری از مغازه‌ها و مکان‌های روغن‌کاری سریع به جای تعویض ساده، شستشوی روغن گیربکس را ارائه می‌کنند. مانند شستشوی روغن ترمز، این سرویس تقریباً تمام روغن گیربکس را جایگزین می‌کند، در حالی که یک تعویض ساده روغن تنها حدود 70 درصد از روغن را جایگزین می‌کند.

هر چند گیربکس با ترمز بسیار متفاوت است. در حالی که ترمزها ساده هستند، گیربکس‌ها قطعات بسیار پیچیده‌ای از تجهیزات هستند. این امکان وجود دارد که در واقع با شستن روغن از طریق آن با فشار زیاد، به یک گیربکس آسیب برسانید. حتی مهمتر از آن، شستشوی روغن گیربکس جایگزین فیلتر داخل گیربکس نمی‌شود. ممکن است بعد از آن روغن تازه داشته باشید، اما یک فیلتر کثیف همچنان می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و همچنین روغن جدید را خیلی سریع کثیف کند.

بنابراین وقتی صحبت از گیربکس به میان می‌آید، در واقع بهتر است به سادگی روغن را عوض کنید تا شستشو. به این ترتیب سازنده قصد دارد کار را انجام دهد، از جمله تنها تعویض 70 درصد روغن ، و از جمله تعویض فیلتر در زمانی که شما در آنجا هستید. و اگر گیربکس شما فیلتر دارد، باید همیشه فیلتر را تعویض کنید، حتی اگر این سرویس را کمی گران‌تر کند.

تعویض روغن گیربکس
تعویض روغن گیربکس

هر چند وقت یکبار روغن گیربکس خود را عوض کنید؟

این به عوامل متعددی بستگی دارد. گیربکس‌های نیمه اتوماتیک باید هر 30000 تا 60000 کیلومتر روغن خود را تعویض کنند. گیربکس‌های اتوماتیک سنتی اغلب فواصل سرویس طولانی دارند، مانند 100000 کیلومتر یا حتی هرگز، اما از تعویض بیشتر از آن سود می‌برند. نوع گیربکس CVT که در خودروهای مدرن رایج تر می‌شود، نیاز به فواصل مکرر دارد، در حالی که نوع دوکلاچه فقط به تعویض گاه به گاه روغن دنده نیاز دارد.

مثل همیشه، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید یا از جدول زمانی تعمیر و نگهداری FIXD برای مطالعه برنامه تعمیر و نگهداری توصیه شده سازنده استفاده کنید و از آن به عنوان یک دستورالعمل برای خودروی خاص خود استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب گیربکس ، ممکن است بخواهید آن را بیشتر تغییر دهید. تعویض “بیش از حد” روغن خود بسیار کمتر از تعمیر یا تعویض گیربکس است. اگر شروع به مشکل در گیربکس خود کردید، بلافاصله روغن خود را تعویض کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

 

علائم رایج نشان دهنده خرابی گیربکس اتوماتیک

بین تعویض دنده دور موتور شما بالا می‌رود

دنده‌ها به آرامی تغییر نمی‌کنند

گیربکس شما در یک دنده قفل می‌شود

گیربکس شما از رفتن به دنده امتناع می‌کند، گاهی اوقات دنده عقب

نشانه‌هایی که ماشین شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارد

این بخش «کجا باید نگاه کرد» در تعمیر و نگهداری خودرو است، اگرچه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه باید به قدری انجام شود که خودرو شما هیچ نشانه‌ای از سایش نداشته باشد. اگر متوجه مواردی مانند لاستیک‌های فرسوده، روغن لجن‌دار، یا موتور درحال‌حرکت شدید، ممکن است بخواهید موارد تعمیر و نگهداری را بیشتر انجام دهید. تفاوت بین علائم نگهداری و علائم تعمیر گاهی اوقات می‌تواند حداقل باشد، اما هزینه نگهداری از اجزای اصلی ماشین شما همیشه کمتر از هزینه تعمیر است.

نشانه‌هایی که ماشین شما نیاز به تعمیر و سرویس دارد عبارتند از:

چراغ موتور را بررسی کنید

چراغ “نیاز به تعمیر و نگهداری”.

توصیه‌های زمان / مسافت پیموده شده

روغن تیره یا کثیف

فیلترهای کثیف

نشانه‌هایی که ماشین شما نیاز به تعمیر دارد

نشتی روغن گیربکس اتوماتیک

قطعات شکسته

قطعات بیش از حد فرسوده شده

چک لیست بازرسی روشی مفید برای جلوتر از هر گونه مشکل احتمالی است، اما تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم خودرو بهترین راه برای حفظ روان نگه داشتن همه چیز است. بخش چالش برانگیز در مورد تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خودرو اغلب این است که بدانید ماشین شما به چه خدماتی نیاز دارد و چه زمانی باید انجام شود. بسته به نوع خودرویی که رانندگی می‌کنید، تعویض روغن باید هر 3000 تا 10000 کیلومتر انجام شود، در حالی که روش‌های خدمات توصیه شده معمولاً مسافت پیموده شده در فواصل 15000 کیلومتر است.

 

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک هدیه‌ای از بالا برای هر کسی بود که با تعویض چوب و پدال سوم غرق شد. آنها رانندگی را ایمن تر، آسان تر و گاهی حتی کارآمدتر از همیشه کرده‌اند! همانطور که گفته شد، گاهی اوقات تشخیص برخی از علائمی که نشان می‌دهد به درستی کار نمی‌کند، دشوارتر از گیربکس استاندارد است. این تقصیر شما نیست… وقتی درگیر تغییر نیستید، متوجه این چیزها نخواهید شد!

نشت روغن

آیا متوجه نشت روغن از زیر ماشین خود شده‌اید؟  اگر چنین است، یک پارچه سفید بردارید و آن را در روغن فرو کنید. اگر روغن رنگ قرمز داشته باشد، احتمالاً روغن گیربکس اتوماتیک است. هرگز نباید هیچ گونه نشت روغن در یک گیربکس سالم وجود داشته باشد، بنابراین این دلیلی برای نگرانی عمده است. اگر متوجه نشت شدید، یک تکنسین مورد اعتماد را پیدا کنید تا قبل از اینکه آسیب بیشتری وارد شود، آن را بررسی کند.

صداهای بلند غیر معمول

اگر در حین رانندگی صداهای بلندی از موتور خود می‌شنوید، این هرگز نشانه خوبی نیست. چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد چنین صداهایی شود،دفعه بعد که در حال رانندگی هستید، بیشتر به زمان صداها توجه کنید. برای انجام یک آزمایش سریع، سرعت خود را افزایش دهید و به صداها در طول دوره‌های جابجایی گوش دهید. اگر مطمئن نیستید که چه زمانی است، در حالی که پای شما به طور پیوسته روی گاز است، مراقب تغییرات در دور در دقیقه باشید.

زمان جابجایی

آیا ماشین شما به ظاهر زمان زیادی برای تعویض دنده نیاز دارد؟  یک گیربکس اتوماتیک که به درستی کار می‌کند هرگز نباید بیش از 1 ثانیه برای تعویض دنده طول بکشد. اگر ماشین شما هنگام تعویض دنده عقب می‌افتد یا به آرامی تعویض نمی‌کند، می‌تواند نگران کننده باشد. اگر ماشین شما به طور کلی از تعویض دنده امتناع می‌کند، ممکن است مشکلات شدیدتری وجود داشته باشد. اگر هر یک از اینها شبیه کاری است که ماشین شما انجام می‌دهد، حتما قبل از اینکه هزینه بیشتری برای شما داشته باشد، آن را بررسی کنید!

لیز خوردن دنده‌ها

همان روشی که اصلاً جابجا نمی‌شود می‌تواند باعث نگرانی شود، بنابراین جابجایی تصادفی بدون دلیل می‌تواند باعث نگرانی شود. اگر به نظر می‌رسد که گیربکس شما در زمان‌های تصادفی دنده‌ها را تعویض می‌کند و با شروع به ناله کردن موتور شما می‌شنوید که دور در دقیقه افزایش می‌یابد، این می‌تواند به این معنی باشد که گیربکس شما در حال لیز خوردن است. این می‌تواند به دلیل چند چیز مانند روغن گیربکس اتوماتیک کم یا فرسودگی دنده‌ها ایجاد شود.

 

تعمیرگاه خودرو‌های آلمانی

خرابی‌های گیربکس اتوماتیک همگی مربوط به روغن گیربکس نیستند، سرویس گیربکس اتوماتیک به شما کمک میکند تا خرابی‌های مربوط به گیربکس اتوماتیک را در زمان مناسب و پیش از گسترش خرابی متوجه شده و برای رفع آن اقدام کنید. در تعمیرگاه خودرو‌های آلمانی واقع در عظیمیه کرج سرویس و تعمیر انواع گیربکس‌های اتوماتیک در خودرو‌های قدیمی و جدید به صورت تخصصی و توسط تیم‌های ارزیابی و تعمیر مجموعه انجام می‌شود. کلیه خدمات در مجموعه خودرو‌های آلمانی با ضمانت نامه یکساله ارائه می‌شوند.

امتیاز 5 از 5

——————————————-

راه های ارتباطی با تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

موبایل: ۰۹۱۲۵۶۳۶۸۶۰

اینستاگرام: germany_service_center@

کانال آپارات

کانال یوتوب 

——————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *