تعویض تسمه تایم خودرو

تعویض تسمه تایم

تسمه تایم یا تسمه‌ی زمان بندی یکی از اجزای مهم در موتورهای داخلسوز خودروها است که وظیفه‌ی هماهنگی حرکت سیستم شات‌باکس (شامل نوک‌موج، سوپاپ‌ها، پیستون‌ها و …) با موتور را دارد. به عبارت دیگر، تسمه تایم در موتورهای داخلسوز، وظیفه‌ی هماهنگ کردن چرخش موتور و تغییر شات‌باکس را بر عهده دارد.

تسمه تایم معمولاً از جنس لاستیکی با الیاف مقاومتی تقویت شده ساخته می‌شود و برای جلوگیری از خرابی و سایش زودرس، بر روی آن عملی برنزی یا فلزی نصب می‌شود. تسمه تایم برای انتقال حرکت از شافت کرنک (Crankshaft) به شافت چرخش (Camshaft) استفاده می‌شود. شافت کرنک، شافتی است که در زیر موتور و در داخل کارتر قرار دارد و با چرخش آن، توان ایجاد می‌شود. شافت چرخش به عنوان بخشی از سیستم شات‌باکس موتور، دوام چرخش سوپاپ‌ها را تأمین می‌کند.

به طور کلی، تسمه تایم یکی از قطعات حیاتی در سیستم پیشرانه خودرو است و هرگونه خرابی در آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی و گاهی ازندگی‌خطرکننده در موتور شود. برای همین، توصیه می‌شود که مرتباً تسمه تایم خودرو بررسی و در صورت لزوم تعویض شود. همچنین، تعویض تسمه تایم بهتر است با توجه به راهنمایی تولید کننده و با توجه به شرایط کاری خودرو (مثلاً در فاصله‌های زمانی مشخص) انجام شود تا از عملکرد بهینه و ایمنی سیستم پیشرانه خودرو اطمینان حاصل شود.

 

تسمه تایم در خودروها جایگزین زنجیر تایم هستند. هر دو جزء بخش اصلی یک سیستم زمان‌بندی را تشکیل می‌دهند که وظیفه حرکت درست ذر خودرو را بر عهده‌دارند. تسمه تایم حرکت میل‌لنگ و میل بادامک را هماهنگ می‌کند تا اطمینان حاصل شود که سوپاپ‌های موتور همراه با پیستون‌ها باز و بسته می‌شوند. تسمه تایم یکی از اجزای مهم در سیستم جلوبندی خودرو به شمار می‌رود. تعویض تسمه تایم یکی از مواردی است که به دلیل جایگاه این قطعه در خودرو و اجزای دیگر در داخل خودرو اهمیت زیادی دارد.

تعویض تسمه تایم خودرو در کرج به‌عنوان بخشی از خدمات تعمیر و سرویس خودرو ارائه می‌شود. تسمه تایم باید میل بادامک و میل‌لنگ را به‌صورت هماهنگ و در نقاط سرعت مناسب بچرخاند. همان‌طور که میل‌لنگ می‌چرخد، تسمه تایم را در طول چرخه احتراق چهارزمانه به حرکت درمی‌آورد:

فشرده‌سازی

قدرت

اگزوز

 

ویژگی‌های تسمه تایم

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی با دندانه‌های سخت است که با چرخ‌دنده میل‌لنگ و میل بادامک به هم متصل می‌شود. در بسیاری از موتورهای مدرن، تسمه‌های تایم جایگزین زنجیر تایم فلزی به‌عنوان جایگزینی کم‌صدا و سبک‌تر شده‌اند، درحالی‌که نسبتاً بادوام هستند.

اگرچه تسمه‌های تایم بادوام و بسیار کارآمد هستند، اما دائماً تحت‌فشار هستند و در معرض نیروهای زیادی در داخل موتور خودرو هستند. کارکرده در محیط‌های با گرمای زیاد، ماندگاری آن‌ها را برای همیشه غیرممکن می‌سازد، بنابراین وسایل نقلیه در طول عمر خود نیاز به تعویض تسمه تایم خواهند داشت.

 

تعویض تسمه تایم در کرج

چک‌های منظم مؤثرترین راه برای صرفه‌جویی در هزینه و جلوگیری از مشکلات در درازمدت است. دفعات تعویض شما به عوامل زیادی ازجمله سن تسمه فعلی، مسافت طی شده و مدل ماشین شما بستگی دارد.

پیشگیری کلید تعمیر و نگهداری بهینه خودرو است، زیرا معمولاً هیچ سرنخ خاصی برای نشان دادن تسمه فرسوده که ممکن است نزدیک به پارگی باشد وجود ندارد. اگر برنامه تعمیر و نگهداری مناسبی دارید، می‌توانید از فرسودگی اضافی که منجر به علائم هشداردهنده مشکل‌ساز می‌شود جلوگیری کنید.

ازآنجایی‌که پمپ‌های آب و تسمه تایم ازنظر عملکرد بسیار به هم مرتبط هستند و دسترسی به آن‌ها معمولاً مستلزم حذف هر دو قسمت است، کیت‌های توزیع شامل هر دو جزء عمدتاً توسط کارگاه‌های خودرو برای حداکثر کارایی ترجیح داده می‌شوند.

تعویض تسمه تایم خودرو
تعویض تسمه تایم خودرو

علائم خرابی تسمه تایم چیست؟

واضح‌ترین نشانه‌های تسمه در آخرین پایه‌های آن، از دست دادن قدرت در هنگام تاب‌گیری، لغزش (که معمولاً با صدای بلند و متناوب موتور مشخص می‌شود)، بلند شدن آهسته در دورهای پایین‌تر و حتی صدای تق‌تق هست.

دو نوع موتور وجود دارد. تداخل و عدم تداخل. موتور تداخل زمانی اتفاق می‌افتد که تسمه تایم از کار بیفتد یا دندانی روی چرخ‌دنده بپرد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است بشنوید که تکنسین ما می‌گوید که سوپاپ‌ها و پیستون‌ها باهم برخورد کرده‌اند و سوپاپ‌ها را خم کرده‌اند.

اگر تسمه تایم پاره شود، تداخل باعث آسیب جدی به موتور شما می‌شود. اگر تسمه تایم خودروی قدیمی نیاز به تعویض داشته باشد، هزینه تعمیر ممکن است از ارزش خودرو بیشتر شود.

 

هر چند وقت باید تسمه تایم خودرو تعویض شود

تعویض تسمه تایم خودرو بستگی به نوع خودرو، سال ساخت، مدل و کارکرد آن دارد. اما به طور کلی، برخی تولید کنندگان خودرو توصیه می کنند که تسمه تایم خودرو هر 60 تا 100 هزار کیلومتر یا هر 4 تا 6 سال یکبار تعویض شود. با این حال، بهتر است همیشه به دستورالعمل تولید کننده خودرو توجه کنید و در صورت نیاز به تعویض تسمه تایم، این کار را توسط یک تکنسین مجرب و با استفاده از قطعات اصلی انجام دهید.

 

چگونه متوجه شویم که تسمه تایم در شرف ازکارافتادن است؟

تسمه تایم در محفظه خود مهروموم‌شده است، که بررسی آن را به‌تنهایی دشوار می‌کند. همچنین هیچ علامت واضحی مبنی بر خراب شدن تسمه تایم وجود ندارد. معمولاً وقتی تسمه تایم خراب می‌شود، خیلی ناگهانی اتفاق می‌افتد. هنگامی‌که خرابی رخ می‌دهد، موتور بلافاصله متوقف می‌شود یا قدرت قابل‌توجهی را از دست می‌دهد. اگر وسیله نقلیه شما به‌جای آن زنجیر دارد، اگر شل باشد ممکن است صدای زیادی ایجاد کند. اگر این زنجیره پاره شود، اغلب صدای ترک را خواهید شنید. اگرچه انجام یک بررسی ظاهری یا فیزیکی دشوار است، اما برخی از علائم وجود دارد که می‌توانید از آن اشاره به مشکل با تسمه تایم آگاه باشید.

موتور به‌سختی کار می‌کند یا اشتباه می‌کند

تسمه فرسوده روی زمان‌بندی موتور تأثیر می‌گذارد و احتمالاً باعث خاموش شدن آن می‌شود. اگر تسمه ساییده یا شل باشد، لیز می‌خورد و باعث می‌شود سیلندرها زودتر از زمان لازم باز و بسته شوند. اگر این زمان خاموش باشد، موتور به‌طور نامنظم کار می‌کند، اگر اصلاً کار کند. روشن نشدن موتور نشانه مشکلی است که باید در اسرع وقت بررسی شود تا از آسیب جدی به موتور جلوگیری شود.

نویزهای تیک یا کلیک در موتور

هنگامی‌که تسمه تایم فرسوده می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد صدای تیک یا کلیک در داخل موتور شود. این صدا می‌تواند نشان‌دهنده فشار کم‌روغن باشد که می‌تواند بر تسمه تایم تأثیر بگذارد. کشنده‌ای که تسمه را سفت نگه می‌دارد توسط روغن‌موتور تحت‌فشار قرار می‌گیرد. اگر کشنده فشار روغن نداشته باشد، تسمه شل می‌شود و احتمالاً از قرقره‌ها جدا می‌شود و/یا می‌شکند. اگر میل بادامک‌ها فشار روغن کافی برای عملکرد صحیح نداشته باشند، قفل می‌شوند و باعث می‌شود تسمه تایم بشکند.

موتور روشن نمی‌شود

اگر تسمه تایم کاملاً پاره شود، خودرو روشن نمی‌شود. موتور استارت درگیر می‌شود، اما ماشین واژگون نمی‌شود. حتی شمارا اذیت نمی‌کند – هیچ پاسخی وجود نخواهد داشت.

اگر شما یک موتور بدون تداخل دارید و تسمه شکسته یا دندانه‌ای روی چرخ‌دنده رد می‌شود، ماشین به‌سادگی کار نمی‌کند یا روشن نمی‌شود.

 

سؤالات متداول

چرا روغن از موتور وسیله نقلیه من نشت می‌کند؟

اگر ماشین شما روشن نمی‌شود ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود. یا ممکن است به این دلیل باشد که زمان بررسی تسمه تایم فرارسیدهاست. شکستگی تسمه تایم باعث می‌شود بین قسمت‌های موتور شما فشرده نشود و راه‌اندازی آن ممکن نخواهد بود.

روغن ممکن است از پشت تسمه تایم نشت کند، جایی که پمپ روغن، آب‌بندی‌های مختلف و RTV قرار است از نشت روغن‌موتور جلوگیری کنند. این می‌تواند یکی از گران‌ترین نشت روغن‌های ممکن در مورد هزینه‌های تعمیر باشد.

 

سابقه تعمیر وسیله نقلیه من چیست؟

تاریخچه تعمیرات وسیله نقلیه شما می‌تواند بینشی از وضعیت تسمه تایم شما ارائه دهد. اگر وسیله نقلیه شما 6 تا 10 سال سن دارد و تسمه تایم هرگز سرویس نشده است، وقت آن است که از خدمات دقیق خودرو صادقانه بازدید کنید!

 

تعمیرگاه خودروهای آلمانی و تعویض تسمه تایم خودرو

در تعمیرگاه خودروهای آلمانی واقع در عظیمیه کرج، تعویض تسمه تایم خودرو به‌عنوان یکی از خدمات اصلی خودرو در بخش تنظیم تعادل خودرو و حرکت صحیح خودرو ارائه می‌شود، تعویض تسمه تایم خودرو باید توسط کارشناسان متخصص انجام شود، این فرایند نیاز به مهارت، تجربه، دقت و دانش دارد و به‌سادگی و بدون تخصص امکان‌پذیر نیست کارشناسان ما در این حوزه دانش و آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند و می‌توانند تسمه تایم انواع خودروها را بدون بروز مشکل جدید یا نقصی تعمیر و بررسی کنند.

از سرمایه‌گذاری در وسیله نقلیه خود محافظت کنید و مراقب باشید که فواصل خدمات توصیه‌شده خود را دنبال کنید. با مراقبت از ماشین خود، یکپارچگی ضمانت سازنده خود را حفظ کنید.

امتیاز 5 از 5

——————————————-

راه های ارتباطی با تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

موبایل: ۰۹۱۲۵۶۳۶۸۶۰

اینستاگرام: germany_service_center@

کانال آپارات

کانال یوتوب 

——————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *