دلایل روشن شدن چراغ گیربکس

چراغ گیربکس

دلایل روشن شدن چراغ گیربکس متفاوت هستند، اگر می‌بینید که این چراغ‌قرمز در ماشین شما روشن می‌شود، ابتدا باید آن را کنار بکشید تا گیربکس خنک شود. در غیر این صورت، ممکن است آسیب گران‌قیمت گیربکس ایجاد کنید. سپس، در اسرع وقت، ماشین خود را به تعمیرگاه تخصصی ببرید تا به‌درستی تعمیر شود.

سانسورهای متعدد در گیربکس‌های اتوماتیک مدرن به رایانه اجازه می‌دهند تا به‌راحتی و با دقت مواردی مانند سطح روغن، دمای روغن و فشار کلی گیربکس را تنظیم کند. ازآنجایی‌که تعویض گیربکس‌های اتوماتیک بسیار پرهزینه است، عاقلانه است که آن‌ها را در وضعیت خوبی نگه دارید.

چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک یا چراغ هشدار گیربکس نشان‌دهنده مشکلی در گیربکس است که ممکن است ناشی از مشکل در سطح روغن، دمای روغن یا فشار باشد.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا بفهمید چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک چیست، ظاهر آن چگونه است و دلایل احتمالی روشن شدن آن. من همچنین در مورد کارهایی که می‌توان برای به حداقل رساندن آسیب قبل از بردن وسیله نقلیه به مکانیک انجام داد، صحبت خواهم کرد.

 

معنی چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک

درصورتی‌که رایانه هرگونه قرائت اشتباه حسگر را پیدا کند، یک کد ذخیره می‌شود و چراغ نشانگر گیربکس اتوماتیک چشمک می‌زند تا راننده را از مشکلات احتمالی هشدار دهد.

حسگرهایی که به‌درستی کار نمی‌کنند می‌توانند خوانده‌ای گمراه‌کننده ایجاد کنند و باعث روشن شدن نور شوند، بنابراین اغلب آن‌ها را بررسی کنید. دمای روغن گیربکس بیشتر از حد معمول یکی از شایع‌ترین نگرانی‌هایی است که باعث می‌شود این چراغ نشانگر روشن شود.

 

چراغ گیربکس دهنده چگونه به نظر می‌رسد؟

چراغ هشدار گیربکس در همه خودروها وجود ندارد. بااین‌حال، ظاهر چراغ بسته به سال، ساخت و مدل خودرو متفاوت خواهد بود.

برخی از خودروها چراغ اوردرایو را چشمک می‌زنند یا یک پیام کامل را در مرکز اطلاعات راننده نشان می‌دهند تا مشکل گیربکس را نشان دهد. برخی دارای نمادی هستند که شبیه یک چرخ‌دنده با علامت تعجب است یا دماسنج را نشان می‌دهد (برای انتقال دما).

اکیداً توصیه می‌شود که اگر چراغ اخطار روی داشبورد ماشین شما نمایش داده می‌شود، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا بفهمید این نور چه معنایی دارد.

دلایل روشن شدن چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک

دلایل مختلفی برای خرابی گیربکس وجود دارد و درنتیجه باعث روشن شدن چراغ هشدار می‌شود.

یادآوری تعمیر و نگهداری عمومی 

این فقط یک هشدار اساسی برای تعمیر و نگهداری است تا به شما اطلاع دهد که چه زمانی لازم است روغن گیربکس خود را بررسی یا تعویض کنید. در صورت کم بودن، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا سطح روغن را بررسی کند تا مشخص شود که آیا نیاز به شارژ مجدد دارید یا خیر.

سطح دما

به گفته کارشناسان ، گرما عامل اصلی خرابی گیربکس است. این عامل بیش از 90٪ از خرابی‌های گیربکس اتوماتیک، به‌ویژه در ایالات‌متحده است. درنتیجه، اطمینان حاصل کنید که روغن گیربکس کافی دارید و دستگاه‌های خنک‌کننده شما کار می‌کنند. اگر چراغ‌های دمای موتور شما روشن شد، یا احساس کردید که چیزی در حال سوختن است، تاوَن بررسی کنید.

گیربکس داخلی ناموفق است

گیربکس‌های اتوماتیک مجموعه‌های پیچیده‌ای هستند که دارای قطعات داخلی زیادی مانند مجموعه دنده‌های سیاره‌ای، توربین، مبدل گشتاور و غیره هستند. و هر زمان که یکی از این قطعات خراب شود، سیستم خودرو ممکن است متوجه عملکرد ناخواسته خودرو شود و این ممکن است چراغ هشدار گیربکس را روشن کند. .

مشکلات دنده

چراغ هشدار گیربکس ممکن است منحصراً مشخص کند که گیربکس مشکل دارد. چراغ هشدار ممکن است در برخی از خودروهای BMW به دلیل سیستم اینترلاک دنده – مکانیزمی که راننده را از بیرون کشیدن انتخاب‌گر دنده از “پارک” بدون فشار دادن پدال ترمز منع می‌کند، فعال شود – ازکارافتاده است.

مشکلات بدنه سوپاپ خودرو

بدنه سوپاپ در یک وسیله نقلیه در اکثر گیربکس‌های متغیر پیوسته (CVT) و گیربکس‌های اتوماتیک سنتی قرار دارد. چندین کانال در بدنه سوپاپ جریان روغن را از طریق سوپاپ‌ها به قسمت‌های مختلف گیربکس تنظیم می‌کنند.

ماژول کنترل گیربکس (TCM) و لوازم الکترونیکی مرتبط اغلب در بدنه شیرهای معاصر استفاده می‌شود. یک مشکل در بدنه سوپاپ ممکن است دلیل عدم عملکرد صحیح گیربکس باشد که منجر به روشن شدن چراغ‌های گیربکس می‌شود.

مشکلات مبدل‌های گشتاور

مبدل‌های گشتاور را می‌توان در بسیاری از سیستم‌های گیربکس اتوماتیک یافت. مبدل گشتاور به‌عنوان مکانیزه جفت روغن بین گیربکس و موتور عمل می‌کند.

تحت برخی شرایط، یک اتصال بین موتور و گیربکس توسط کلاچ در مبدل آغاز می‌شود. این مبدل گشتاور ممکن است در طول زمان با مشکلات خاصی مانند اصطکاک و تکان مواجه شود. یک مبدل خراب حتی می‌تواند از هم بپاشد و در چنین مواردی گیربکس را با زباله آلوده کند. این مشکل ممکن است منجر به چشمک زدن چراغ‌های هشدار گیربکس شود.

مسائل کنترل کامپیوتر و الکترونیک

تقریباً مانند هر بخش دیگر یک خودروی مدرن، گیربکس توسط یک ماژول کنترل تنظیم می‌شود که در آن اطلاعات از طریق سانسورهای مختلف منتقل می‌شود. این ماژول از طریق شبکه‌ای از داده‌ها با ماژول‌های دیگر تعامل دارد.

هرگونه خطای ایجادشده در این ماژول، حسگر و شبکه داده ممکن است منجر به روشن شدن چراغ‌های هشدار گیربکس شود. سایر مشکلات الکتریکی، مانند سیم‌کشی معیوب یا شیر برقی تعویض دنده معیوب نیز ممکن است منجر به درخشش علامت هشدار گیربکس شود.

همچنین، هنگامی‌که در حال رانندگی یا تعویض دنده هستید، صدای جیغ بلندی که از ناحیه موتور منتشر می‌شود، معمولاً نشان‌دهنده مشکل گیربکس است. ممکن است فقط کمبود روغن یا گرفتگی پالایه باشد. بااین‌حال، گیربکس ممکن است در آستانه شکست باشد.

عیب‌یابی برای چراغ هشدار گیربکس

همان‌طور که چراغ گیربکس شما روشن می‌شود، هوشمندانه‌ترین کار این است که با بیشترین سرعت ممکن به کنار جاده بروید. این چراغ هشدار نشان می‌دهد که گیربکس شما در حال حاضر درخطر است.

به‌محض اینکه توانستید، یک مکان امن برای عقب‌نشینی پیدا کنید و ماشین را پارک کنید تا زمانی که گیربکس شما زمان خنک شدن داشته باشد. پس از خنک شدن گیربکس، می‌توانید سعی کنید خودرو را دوباره راه‌اندازی کنید و رانندگی را از سر بگیرید، اما این کار را بااحتیاط انجام دهید و در اسرع وقت به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه  کنید

اگر چراغ دوباره روشن شد، احتراق را دوباره خاموش‌کنید و صبر کنید تا خنک شود. اگر ادامه داشت و از مکانیک خیلی دور هستید، یدک‌کش کردن خودرو را در نظر بگیرید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیرگاه خودروهای آلمانی

کلیه موارد فوق که سبب بروز خرابی و روشن شدن چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک خودروی شما می‌شوند در تعمیرگاه خودروهای آلمانی واقع در عظیمیه کرج توسط کارشناسان ما شناسایی و رفع می‌شوند،  کلیه خدمات رفع روشن شدن چراغ هشدار گیربکس در تعمیرگاه خودروهای آلمانی برای تمامی خودروها با گارانتی کتبی ارائه می‌شوند.

امتیاز 5 از 5

——————————————-

راه های ارتباطی با تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

موبایل: ۰۹۱۲۵۶۳۶۸۶۰

اینستاگرام: germany_service_center@

کانال آپارات

کانال یوتوب 

——————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *