علت روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک

چراغ چک خودرو یا Check Engine Light به دلیل وجود مشکل در سیستم پیشرانه یا موتور خودرو به نمایش درمی‌آید. این مشکلات می‌تواند مربوط به موارد زیر باشد:

1. مشکل در سیستم سوخت: این مشکل ممکن است به دلیل تعویض ناصحیح فیلتر سوخت، نشت بنزین، لوله‌های سوخت خراب، یا مشکلاتی در سیستم تزریق سوخت باشد.

2. مشکل در سیستم انتقال قدرت: این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در گیربکس، کلاچ، شافت و یا دیفرانسیل باشد.

3. مشکل در سیستم تولید خودرو: این مشکل ممکن است بهدلیل خرابی در قطعات الکترونیکی، سیستم انتقال داده‌ها، سیستم تزریق سوخت و یا سیستم تهویه باشد.

4. مشکل در سیستم انتشار گازهای خروجی: این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در سیستم تخلیه گازهای خروجی، سیستم کاتالیزور و یا سیستم EGR باشد.

در هر صورت، چراغ چک خودرو به دلیل مشکلات جدی در سیستم پیشرانه یا موتور خودرو می‌تواند روشن شود. در صورت روشن شدن چراغ چک، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر و متخصص مراجعه کنید تا علت روشن شدن چراغ را تشخیص داده و مشکل را برطرف کند. در برخی موارد، این مشکلات باعث کاهش عملکرد خودرو و حتی خطر ایجاد حوادث می‌شوند، بنابراین برطرف کردن مشکلات به موقع بسیار حائز اهمیت است.

 

هر زمان که یک چراغ هشدار در داشبورد شما روشن شود، توجه فوری شما را جلب می‌کند. درحالی‌که چراغ‌های هشدار سال‌هاست که وجود دارند، امروزه پیچیده‌تر شده‌اند و تعداد آن‌ها بیش از هر زمان دیگری در داشبورد شما وجود دارد. علت روشن شدن چراغ چک خودرو بسیار متفاوت است و حتماً باید توسط کارشناس متخصص علت بروز این مشکل شناسایی شود.

بااین‌حال، هنگامی‌که چراغ چک موتور روشن می‌شود، می‌تواند چندین معنی مختلف داشته باشد و گاهی اوقات باعث ایجاد وحشت در رانندگان می‌شود. اما اگر معنی آن را بفهمید، ممکن است کمی اطمینان بیشتری به شما بدهد – و همچنین آگاهی از اینکه در صورت وقوع چه‌کاری باید انجام دهید.

7 علل روشن شدن چراغ چک خودرو

شماره 1: درپوش گاز

درپوش بنزین شل، ازدست‌رفته یا آسیب‌دیده می‌تواند باعث روشن شدن چراغ شود، زیرا رایانه سواری خودرو تشخیص می‌دهد که فشار در باک بنزین از دست می‌دهد. درپوش گاز به حفظ فشار مناسب در مخزن کمک می‌کند و همچنین از تبخیر گاز جلوگیری می‌کند و همچنین از انتشار دود در هوا جلوگیری می‌کند. اگر چراغ چک موتور شما مدت کوتاهی پس از پر کردن پمپ‌بنزین روشن شد، بررسی کنید که درپوش بنزین را محکم روشن کنید (یا اینکه یادتان رفته دوباره آن را روشن کنید!) و این ممکن است مشکل را حل کند. در غیر این صورت ممکن است یکی از مشکلات زیر باشد.

شماره 2: شمع یا سیم شمع

ماشین شما برای روشن کردن موتور به شمع‌ها وابسته است و سیم‌های شمع سیستم تحویلی هستند که این کار را انجام می‌دهند. وقتی هر یک از این‌ها به خطر بیفتد، موتور شما نمی‌تواند به‌خوبی کار کند. ممکن است قدرت کمتری داشته باشید و مصرف سوخت کمتری داشته باشید و موتور شما ممکن است از بین برود.

شماره 3: مبدل کاتالیزوری

انتشار گازهای گلخانه‌ای عامل نگرانی بزرگی در دنیای امروز است و این‌یکی از دلایلی است که مبدل کاتالیزوری بسیار مهم است.. یک مبدل کاتالیزوری آسیب‌دیده یا یک مبدل کاتالیزوری مسدود شده نیز می‌تواند مصرف سوخت شما را کاهش دهد و باعث شود ماشین شما در دمای داغ‌تر کار کند.

شماره 4: سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن نقش مهمی در عملکرد وسیله نقلیه شما ایفا می‌کند زیرا اکسیژن نسوخته‌ای را که از اگزوز شما خارج می‌شود نظارت می‌کند. این به ماشین شما کمک می‌کند تا به‌طور دقیق مصرف سوخت را کنترل کند. یک سنسور معیوب می‌تواند راندمان سوخت شما را تا حد زیادی کاهش دهد و حتی می‌تواند به شمع‌ها و مبدل کاتالیزوری شما آسیب برساند.

شماره 5: سنسور جریان هوای جرمی

مقدار هوای ورودی به موتور خودرو تعیین می‌کند که چقدر سوخت برای کارکرد مؤثر لازم است. این وظیفه سنسور جریان هوای انبوه است که هوا را اندازه‌گیری کرده و به کامپیوتر ماشین شما در مورد میزان سوخت موردنیاز آن آموزش دهد. هنگامی‌که یک سنسور جریان هوا به‌درستی کار نمی‌کند، برخی از نتایج کاهش عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت خواهد بود. اما اگر مراقب نباشید، می‌تواند به شمع‌ها، سنسور اکسیژن و مبدل کاتالیزوری شما نیز آسیب برساند.

 

شماره 6: گرمای بیش‌ازحد

به‌احتمال‌زیاد، اگر چراغ چک موتور شما به دلیل گرمای بیش‌ازحد روشن شود، علائم دیگری را نیز مشاهده خواهید کرد – مانند بالا رفتن دمای سنج یا حتی خروج دود از زیر کاپوت. ازآنجایی‌که این می‌تواند یک مشکل جدی باشد، باید تاوَن به آن رسیدگی شود. سرعت خود را کم کنید و ممکن است بخواهید بخاری را به‌عنوان راهی برای آزاد کردن مقداری از گرمای موتور روشن کنید.

شماره 7: عیب تشخیصی

گاهی اوقات چراغ چک موتور روشن می‌شود تا به شما اطلاع دهد که مکانیزم عیب یابی داخلی خودرو مشکل دارد. این بدان معناست که سیستم می‌تواند مشکلی را پیدا کند که وجود ندارد، یا ممکن است سیستم‌های سیم شل در حال ایجاد یک مثبت کاذب در سیستم باشند. اگر چنین است، مهم است که آن را برطرف کنید، زیرا می‌خواهید بدانید که عملکرد ماشین شما به‌طور مداوم توسط رایانه داخلی کنترل می‌شود – و این به‌طور دقیق شما را از هرگونه نقصی که رخ می‌دهد آگاه می‌کند.

درک روشن شدن چراغ چک خودرو

نور موتور چشمک‌زن را خودتان با اسکنر OBD-II تشخیص دهید

بردن خودروی خود به مکانیک برای یک مشکل جزئی می‌تواند برای شما هزینه و زمان داشته باشد. شما می‌توانید با ابزارهای مناسب، کارهای پلیسی را خودتان انجام دهید. هر وسیله نقلیه‌ای که از سال 1996 تولیدشده است، دارای یک پورت برای سیستم عیب یابی داخلی است که به‌اختصار OBD-II نامیده می‌شود. این پورت معمولاً در زیر فرمان قرار دارد، اگرچه برخی از مدل‌های قدیمی ممکن است آن را در سمت سرنشین داشته باشند.

هنگامی‌که اسکنر مناسب به برق وصل است، پورت می‌تواند از طریق کدهای تشخیصی یا مشکل به شما توضیح دهد که چرا چراغ چک موتور روشن است. نمایندگی‌ها و مکانیک‌ها رایانه‌هایی دارند که این کار را انجام می‌دهند، اما اسکنرهای OBD-II به‌راحتی از طریق خرده‌فروشان در دسترس هستند و با برنامه‌های سازگار روی تلفن هوشمند شما کار می‌کنند. اگر یکی در دست دارید، در اینجا باید چه‌کاری انجام دهید:

دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا اسکنر خود را با گوشی هوشمند خود از طریق بلوتوث جفت کنید.

مطمئن شوید که احتراق خاموش است و به دنبال درگاه ODB-II باشید. این‌یک پورت استاندارد است که در هر خودرویی یکسان به نظر می‌رسد.

درک معنی کدهای موتور چک

اگر از برنامه‌ای استفاده نمی‌کنید که توضیحاتی را برای کدها به زبان انگلیسی ساده ارائه می‌دهد، خواندن کدها مستلزم درک اعداد و حروف است.

بیایید مثال P0171-P0175 (کد سنسور اکسیژن) را در نظر بگیریم و آن را تجزیه کنیم:

  • P مخفف Powertrain (B برای بدنه، C برای شاسی، U برای شبکه) است.
  • 0 برای همه‌چیز عمومی است (مگر اینکه 1 برای کد خاص سازنده باشد)
  • 1 نشان‌دهنده یک مشکل در اندازه‌گیری سوخت و هوا است
  • 71 کد خطا است

رقم سوم مهم است زیرا مشخص می‌کند که کدام قسمت از خودرو مشکل دارد. این چیزی است که اعداد نشان می‌دهند:

  • 1 = اندازه‌گیری سوخت و هوا و کنترل انتشار
  • 2 = اندازه‌گیری سوخت
  • 3 = سیستم جرقه‌زنی و احتراق ناقص
  • 4 = مانیتورینگ اگزوز
  • 5 = کنترل سرعت خودرو و سیستم کنترل دور آرام
  • 6 = مدار ورودی/خروجی کامپیوتر
  • 7 = گیربکس
  • 8 = گیربکس

رفع علت روشن شدن چراغ چک خودرو

چراغ چک خودرو به دلیل مشکلات مختلفی مانند مشکل در سیستم انتقال قدرت، سیستم تزریق سوخت، سیستم تهویه مطبوع، سیستم تعلیق و … روشن می‌شود. برای رفع این مشکلات، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. بررسی سیستم انتقال قدرت: ممکن است چراغ چک به دلیل مشکل در سیستم انتقال قدرت روشن شده باشد. در این صورت، بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و برطرف کند.

2. بررسی سیستم تزریق سوخت: ممکن است چراغ چک به دلیل مشکل در سیستم تزریق سوخت روشن شده باشد. در این صورت، بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و برطرف کند.

3. بررسی سیستم تهویه مطبوع: ممکن است چراغ چک به دلیل مشکل در سیستم تهویه مطبوع روشن شده باشد. در این صورت، بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و برطرف کند.

4. بررسی سیستم تعلیق: ممکن است چراغ چک به دلیل مشکل در سیستم تعلیق روشن شده باشد. در این صورت، بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و برطرف کند.

5. بررسی سیستم الکتریکی: ممکن است چراغ چک به دلیل مشکل در سیستم الکتریکی روشن شده باشد. در این صورت، بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و برطرف کند.

در هر صورت، برای رفع مشکل چراغ چک خودرو، بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و راه حل مناسب را برای آن پیدا کند.

 

بررسی چراغ چک خودرو در تعمیرگاه خودروهای آلمانی

درحالی‌که دلایل مختلفی وجود دارد که چراغ چک موتور شما ممکن است روشن شود، مهم است که توجه داشته باشید که اگر چراغ چشمک می‌زند، نشان می‌دهد که موتور شما یک مشکل اساسی دارد که باید فوراً برطرف شود. اگر نور یک درخشش ثابت باشد، نشان‌دهنده مشکل کمتر فوری است، اما همچنان باید برای تشخیص و سرویس آن را دریافت کرد.

درهرصورت، توجه به‌موقع به چراغ هشدار از وارد شدن هرگونه آسیب اضافی به خودروی شما جلوگیری می‌کند. حتی اگر به نظر می‌رسد که خودرو «به‌خوبی» کار می‌کند، می‌خواهید آن را به‌صورت حرفه‌ای بررسی کنید تا در صورت عدم رسیدگی به‌موقع، هرگونه مشکل اساسی که می‌تواند منجر به تعمیرات پرهزینه در جاده شود را رد کنید. گاهی اوقات، وقتی چراغ روشن می‌شود و هیچ تغییری در عملکرد خودرو مشاهده نمی‌کنید، به‌راحتی می‌توان احساس امنیت کاذبی به دست آورد، اما این‌یک ریسک خطرناک برای هر راننده‌ای است.

——————————————-

راه های ارتباطی با تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

موبایل: ۰۹۱۲۵۶۳۶۸۶۰

اینستاگرام: germany_service_center@

کانال آپارات

کانال یوتوب 

——————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *