علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد

استارت نخوردن خودرو

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد مختلف و متنوع است. گاهی اوقات ممکن است باتری مرده یا سیم‌پیچ احتراق ناموفق باشد و گاهی اوقات معیوب بودن سنسور دمای مایع خنک‌کننده مقصر است. نیازی به گفتن نیست، همیشه بهترین کار این است که یک نگاه حرفه‌ای به مشکل داشته باشید. رایج‌ترین علت‌های  روشن نشدن ماشین در هوای سرد در ادامه مقاله بررسی‌شده‌اند شناخت این عوامل به شما در رفع سریع خرابی و مراجعه به‌موقع به تعمیرگاه تخصصی کمک می‌کنند.

 

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد ممکن است به دلیل یک یا چند عامل باشد. در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنم:

1- باتری ضعیف: هوای سرد باعث کاهش قدرت باتری می‌شود و در نتیجه باتری ممکن است ضعیف شود و نتواند موتور را به حرکت درآورد.

2- سیستم تزریق سوخت: هوای سرد ممکن است باعث خستگی سیستم تزریق سوخت شود و در نتیجه سوخت به موتور تزریق نشود.

3- سیستم ایجاد جرقه: هوای سرد باعث کاهش قدرت سیستم ایجاد جرقه می‌شود و به دلیل اینکه باید جرقهای قوی و کافی برای ایجاد اشتعال در سوخت فراهم شود، ممکن است ماشین در هوای سرد روشن نشود.

4- سوخت پیر: سوخت پیر و بازمانده از مصرف قبلی در مخزن سوخت موجود است، این سوخت نمی‌تواند به خوبی اشتعال کند و در نتیجه ماشین را روشن نمی‌کند.

5- سوخت مناسب نبوده: هوای سرد باعث می‌شود سوخت برای اشتعال نیاز به گرمای کمکی داشته باشد. در صورت استفاده از سوخت مناسب نباشد، ممکن است ماشین در هوای سرد روشن نشود.

6- سوخت رطوبت‌خیز: هوای سرد باعث تشکیل رطوبهتر است جمله را ادامه دهم: “هوای سرد باعث تشکیل رطوبت در مخزن سوخت می‌شود و در صورت وجود سوخت رطوبت‌خیز، ممکن است در هوای سرد موتور را به طور کامل روشن نکند.”

7- سیستم تنفس موتور: هوای سرد باعث کاهش توانایی سیستم تنفس موتور می‌شود و در نتیجه ممکن است موتور به طور کامل روشن نشود.

8- سیستم اتصالات برق: در هوای سرد، سیستم اتصالات برق ممکن است خسته شود و امکان دارد حداقل توان الکتریکی برای روشن کردن ماشین را نداشته باشد.

9- فیلتر هوای کثیف:فیلتر هوای کثیف ممکن است در هوای سرد، باعث محدود شدن جریان هوای مورد نیاز برای اشتعال سوخت شود و در نتیجه ماشین روشن نشود.

به طور کلی، هوای سرد باعث کاهش قدرت و عملکرد برخی از سیستم‌های خودرو می‌شود و ممکن است به دلیل یک یا چند عاملی که بالا ذکر شد، ماشین در هوای سرد روشن نشود. برای پیشگیری از این مسئله، بهتر است سیستم‌های خودرو، با توجه به شرایط جوی، منظم بررسی و نگهداری شوند و از سوخت و فیلتر هوای مناسب استفاده کرد.

 

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد

  1. باتری ماشین سرد

باتری سرد محتمل‌ترین دلیلی است که ماشین شما در سرما روشن نمی‌شود. اگر هنگام احتراق صدای ناله شنیده می‌شود، ممکن است باتری مرده مانع از چرخش موتور استارت شود.

زمانی که خودرو در گاراژ گرم نشده نگهداری می‌شود، هوای سرد واکنش شیمیایی داخل باتری خودرو را کند می‌کند. و باتری‌های ماشین‌های سرد قادر به تولید انرژی مشابه با باتری‌های گرم نیستند. روغن‌موتور نیز در هوای سرد غلیظ‌تر می‌شود. درنتیجه در شرایط عادی به دو برابر انرژی باتری نیاز دارد.

  1. ضخیم شدن روغن خودرو

دمای پایین می‌تواند باعث غلیظ شدن روغن‌موتور، مایع گیربکس، ضد یخ و غیره شود. برای پمپاژ آن‌ها از طریق بلوک موتور به تلاش بیشتری نیاز است. این تلاش اضافی برای پمپ کردن روغن همچنین باتری شمارا خسته می‌کند و از عملکرد آن در سطوح بهینه جلوگیری می‌کند. درنتیجه ماشین شما روشن نمی‌شود.

اگر موتور دیزلی می‌رانید، به خاطر داشته باشید که سوخت دیزل در سرمای شدید نیز ژل‌مانند می‌شود و پمپاژ و روشن کردن موتور خودرو در هنگام احتراق بیشتر طول می‌کشد.

  1. رطوبت در خط سوخت شما

رسیدن سوخت به موتور به چیزی بیش از پر کردن باک بنزین نیاز دارد. سیستم سوخت شامل یک انژکتور سوخت، یک پمپ سوخت، یک رله پمپ سوخت و چندین خط سوخت است که مقادیر ثابتی سوخت را از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر منتقل می‌کند. در برخی موارد، رطوبت در یک خط سوخت می‌تواند یخ بزند و منجر به کاهش فشار یا انسداد سوخت شود.

اما چگونه رطوبت به خط سوخت می‌رسد؟

گاز یا سوخت مخزن سوخت قبل از اینکه بسوزد باید ابتدا تبخیر شود. هنگامی‌که سطح گاز در مخزن سوخت شما کاهش می‌یابد، فضای بیشتری برای تراکم می‌دهد. این تراکم از مخزن گاز به خط سوخت حرکت می‌کند. هنگامی‌که دما کاهش می‌یابد، یخ می‌زند و از رسیدن گاز به موتور خودروی شما جلوگیری می‌کند.

  1. استفاده از روغن اشتباه

روغن غلیظی مانند 10W-30 می‌تواند موتور ماشین شمارا در شرایط دمای پایین سخت کند. برای مقابله با این، اکثر خودروهای جدید امروزه از روغن نازک‌تری مانند 5W-20 استفاده می‌کنند. احتمالاً خودروی جنرال موتور، فورد یا هوندا فعلی خود را خواهید یافت که ویسکوزی‌تر روغن نازک‌تری مانند این را مشخص می‌کند. اگر مطمئن نیستید که از چه روغن‌موتوری استفاده کنید، با دفترچه راهنمای خودرو خود چک کنید یا به نزدیک‌ترین فروشگاه قطعات خودرو خود مراجعه کنید، جایی که کسی می‌تواند شمارا راهنمایی کند.

  1. ماشین شما مجهز به کاربراتور است

اگر ماشینی را که بیش از 30 سال پیش‌تولید شده است برانید، احتمالاً یک کاربراتور داخل آن تعبیه‌شده است. کاربراتور سوخت باک بنزین را با هوا مخلوط می‌کند تا در بلوک موتور قابل‌احتراق باشد.

نازل‌های کوچک روی کاربراتورها به‌شدت در برابر افت دما حساس هستند و می‌توانند به‌راحتی با یخ مسدود شوند و از روشن شدن موتور جلوگیری کنند.

در این مورد، در اینجا یک‌راه حل ممکن وجود دارد:

یک‌پا را روی کلاچ قرار دهید.

حالا وقتی سوئیچ استارت را روشن می‌کنید، پدال گاز را با پای دیگر فشار دهید. با این کار مقداری سوخت اضافی در بلوک موتور از قبل تزریق می‌شود و ماشین شما روشن می‌شود.

توجه: اگر ماشین مدرنی دارید، کاربراتور نخواهد داشت. بااین‌حال، امروزه اکثر خودروهای جدید از انژکتور سوخت برای رفع این دردسر استفاده می‌کنند.

  1. دینام معیوب

اگر باتری نو دارید و همچنان خالی می‌ماند، ممکن است دینام ماشین باشد. دینام معیوب به‌درستی شارژ نمی‌شود و شمارا با باتری ضعیفی مواجه می‌کند. می‌توانید جایگزین دینام را در فروشگاه قطعات خودرو پیدا کنید. بااین‌حال، ازآنجایی‌که دینام به موتور و باتری خودروی شما متصل است، توصیه می‌کنیم با یک مکانیک تماس بگیرید یا با یک یدک‌کش یا امداد کنار جاده تماس بگیرید تا دینام را تعمیر یا تعویض کنید.

  1. استارت خراب در موتور خودرو

در بیشتر مواقع، یک خودرو به دلیل موتور بد استارت روشن نمی‌شود. هنگامی‌که رله استارت معیوب باشد، هنگام چرخاندن سوئیچ احتراق صدای کلیک می‌شنوید و به دنبال آن موتور از واژگونی خودداری می‌کند. حتی استارت زدن سریع خودرو با استارت بدکار نخواهد کرد.

  1. شمع خودرو خراب

شمع در ماشین شما مخلوط هوا و سوخت را در سیستم سوخت مشتعل می‌کند که به موتور شما کمک می‌کند تا نیرو تولید کند. اگر شمع شما کهنه‌شده باشد یا سیم‌های آن فرسوده شده باشد، ممکن است کار خود را انجام ندهد. در حالت ایدئال، باید دوشاخه خود را هر 30000 تا 90000 مایل بازرسی یا تعویض کنید. اکنون‌که می‌دانید چه چیزی ممکن است باعث شروع سرد موتور شما شود، بیایید ببینیم چگونه می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید و ماشین سرد خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

 

رفع علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد

رفع علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد ممکن است به دلیل چندین علت باشد. در ادامه، چندین علت را بررسی می‌کنیم:

1. باتری ضعیف: در هوای سرد، باتری خودرو شما ممکن است ضعیف شود و نتواند ماشین را روشن کند. در این صورت، بهتر است باتری خودرو را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.

2. سوخت ناکافی: در هوای سرد، ممکن است سوخت در مخزن خودرو شما چگال شود و نتواند به موتور منتقل شود. در این صورت، بهتر است مخزن سوخت خودرو را با سوخت کافی پ کنید.

3. سیستم ایجاد جرقه: در هوای سرد، سیستم ایجاد جره ممکن است مشکل داشته باشد و نتواند جرقه لازم برای روشن کردن سوخت ایجاد کند. در این صورت، بهتر است سیستم ایجاد جرقه را بررسی کنید و در صورت نیاز، تعمیر کنید.

4. سوخت نامناسب: استفاده از سوخت نامناسب ممکن است باعث روشن نشدن ماشین در هوای سرد شود. در این صورت، بهتر است از سوخت مناسب برای خودرو استفاده کنید.

5. سیستم تزریق سوخت: در هوای سرد، سیستم تزریق سوخت ممکن است مشکل داشته باشد و نتواند سوخت را به موتور منتقل کند. در این صورت، بهتر است سیستم تزریق سوخت را بررسی کنید و در صورت نیاز، تعمیر کنید.

در هر صورت، برای رفع علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد، بهتر است به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید تا علت دقیق مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

 

نحوه راه‌اندازی مجدد ماشین سرد

در اینجا چند گزینه وجود دارد که می‌توانید برای روشن کردن موتور خود درزمانی که ماشین شما دچار استارت سرد می‌شود، استفاده کنید.

همه‌چیز را خاموش‌کنید

چراغ‌های جلو، بخاری ماشین و سایر وسایل الکترونیکی از باتری ماشین برای روشن شدن استفاده می‌کنند. اگر در هوای بسیار سرد زندگی می‌کنید، بهتر است قبل از شروع ماشین، آن‌ها را خاموش‌کنید.

این به هدایت شارژ باتری برای روشن کردن موتور کمک می‌کند. پس از روشن شدن موتور، قبل از روشن کردن بخاری یا هر وسیله جانبی الکترونیکی دیگر، اجازه دهید چند دقیقه کار کند.

کابل‌ها و پایانه‌های باتری را بررسی کنید

خوردگی اطراف کابل باتری یا پایانه باتری می‌تواند منجر به ولتاژ ضعیف باتری شود و باعث جریان گذرا شود که از روشن

شدن خودرو شما جلوگیری می‌کند. باتری را پیدا کنید و پایانه منفی و مثبت و همچنین کابل باتری را برای علائم خوردگی بررسی کنید.

قسمت باتری را جدا کنید و با مخلوطی از جوش‌شیرین و آب، ماده پوسته را تمیز کنید. حتی اگر کابل باتری بدون خوردگی باشد، قبل از روشن کردن سوئیچ احتراق، گیره‌ها را محکم کنید.

روغن‌موتور خود را پرکنید

اگر روغن‌موتور خودروی شما کم باشد، می‌تواند منجر به اصطکاک بین قطعات و آسیب به اجزای حیاتی موتور شود.

روغن‌موتور کم نیز فشار بیشتری به باتری خودرو وارد می‌کند زیرا موتور زمان بیشتری برای روشن شدن می‌گیرد. و اگر باتری از قبل سرد شده باشد، ماشین شمارا تأمین نمی‌کند. برای جلوگیری از این امر، از یک میله اندازه‌گیری برای بررسی سطح روغن‌موتور خود استفاده کنید و در صورت نیاز آن را پرکنید.

 

دمای سرد چگونه روی ماشین من تأثیر می‌گذارد؟

دمای سرد و سایر شرایط آب و هوایی نامطلوب می‌تواند بر خودروی شما تأثیر بگذارد:

  • توانایی باتری شما برای نگه‌داشتن شارژ را کاهش می‌دهد
  • روغن‌موتور غلیظ می‌شود که منجر به اصطکاک در موتور استارت می‌شود
  • تسمه دینام در سرما مستعد ترک خوردن می‌شود
  • وقتی هوای داخل به دلیل سرما منقبض می‌شود، لاستیک‌های شما می‌توانند باد کنند
  • لاستیک روی برف‌پاک‌کن‌ها آسیب می‌بیند و شیشه سرد شیشه جلو شما می‌تواند یخ بزند.

 

آیا سرمای شدید می‌تواند باتری ماشین را از بین ببرد؟

یک باتری کاملاً شارژ شده جدید فقط در دمای -57 درجه سانتی‌گراد منجمد می‌شود. بااین‌حال، اگر باتری شما تمام‌شده باشد، ممکن است در دمای حدود 0 درجه سانتی‌گراد یخ بزند. حتی اگر باتری را آب کنید، شارژ ضعیف خواهد بود و مدت زیادی دوام نمی‌آورد.

 

آیا بنزین یا روغن‌موتور می‌تواند یخ بزند؟

روغن‌موتور یخ نمی‌زند اما در سرما بسیار چسبناک می‌شود.

توصیه می‌شود از روغن‌موتور با درجه W پایین‌تر مانند 5W-20 استفاده کنید. نقطه انجماد بنزین زیر 50- درجه سانتی‌گراد است، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که گاز مخزن سوخت شما به این زودی‌ها یخ نمی‌زند مگر اینکه به دمای قطب شمال برسد.

همچنین می‌توانید به روغن‌های مصنوعی بروید که در سرما نسبت به روغن‌های معمولی بهتر عمل می‌کند. روغن مصنوعی برای استارت راحت‌تر جریان می‌یابد و از خودروی شما در برابر سایش محافظت می‌کند.

 

تعمیر مشکلات روشن نشدن خودرو در تعمیرگاه خودروهای آلمانی

در تعمیرگاه خودروهای آلمانی واقع در عظیمیه کرج انواع علل روشن نشدن خودرو بررسی و تعمیرمی شونده کار ناسان ما در تمامی حوزه‌های مربوط به این مشکل تخصص کافی دارند و پس از مشخص شدن علت دقیق مشکل روش مناسب برای تعمیر را مشخص کرده و تعمیرات را آغاز می‌کنند. تمامی خدمات در تعمیرگاه ما با ضمانت‌نامه کتبی یک‌ساله ارائه می‌شوند.

——————————————-

راه های ارتباطی با تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

موبایل: ۰۹۱۲۵۶۳۶۸۶۰

اینستاگرام: germany_service_center@

کانال آپارات

کانال یوتوب 

——————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *