رفع روغن‌ریزی خودرو

روغن ریزی خودرو

در خودرو دو نوع روغن مهم وجود دارد، روغن گیربکس و روغن‌موتور، دلیل روغن‌ریزی خودرو عمدتاً مربوط به موتور یا گیربکس است که دچار نشتی شده‌اند، روغن‌موتور و گیربکس ساختاری متفاوت از هم دارند اما هر دو برای عملکرد کامل و صحیح خودرو ضروری هستند.

روغن ریزی خودرو یکی از خطراتی است که همواره خودرو‌ها را تهدید میکند، روغن موتور و روغن گیربکس دو روغن اصلی در خودرو هستند که سبب حرکت موتور و گیربکس و کارایی کامل خودرو می‌شوند. رفع روغن ریزی خودرو باید سریعا پس از مشخص شدن و شناسایی روغن ریزی و محل بروز  نشتی انجام شود.

روغن ریزی خودرو یکی از خطراتی است که همواره خودرو‌ها را تهدید میکند، روغن موتور و روغن گیربکس دو روغن اصلی در خودرو هستند که سبب حرکت موتور و گیربکس و کارایی کامل خودرو می‌شوند. رفع روغن ریزی خودرو باید سریعا پس از مشخص شدن و شناسایی روغن ریزی و محل بروز نشتی انجام شود. دلایل روغن ریزی در خودور متفاوت هستند، عمده علت بروز روغن ریزی در موتور یا گیربکس خودرو، نشتی در اتصالات موتور و گیربکس و واشر و درپوش شکسته است.

 

رفع روغن‌ریزی موتور خودرو

یک خودروی مدرن برای عملکرد خوب به مقدار زیادی روغن نیاز دارد. این روغن می‌تواند قسمت‌های متحرک موتور شمارا که وظیفه چرخش و لغزش در برابر یکدیگر را با یک‌لایه محافظ بر عهده‌دارند، بپوشاند. به همین دلیل، قطعات موتور آسیب نمی‌بینند.

بررسی منظم سطح روغن‌موتور ایده خوبی است. خودروهای جدید در فواصل زمانی سرویس نیازی به روغن‌موتور ندارند. اگر مکرراً در خودرو کمبود روغن‌موتور دارید، باید بدانید روغن کجا می‌رود. چون ممکنه مشکل از موتور باشِ دلایل مختلفی وجود دارد که چرا روغن‌موتور مکرراً کم می‌شود

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کمبود روغن‌موتور اغلب رخ می‌دهد:

دریچه PCV بد

وقتی می‌بینید که موتور شما سوخت می‌سوزاند، گازهای زائدی تولید می‌کند که عمدتاً از طریق سیستم اگزوز دفع می‌شوند. با این اوصاف،

بااین‌حال، برخی از گازها وارد میل‌لنگ می‌شوند که در پایین موتور قرار دارد. سوپاپ یک‌طرفه به این معنی است که دریچه PCV اجازه می‌دهد تا گازهای خروجی از میل‌لنگ خارج شوند. همچنین این سوپاپ گازها را به  ورودی که توسط موتور سوخته است هدایت می‌کند.

بااین‌وجود، اگر شیر PCV از کار بیفتد، می‌تواند فشار را در میل‌لنگ ایجاد کند. درنتیجه، روغن می‌تواند از داخل واشرها و درزگیرها خارج شود زیرا هیچ راهی بدون کشش وجود ندارد.

حلقه‌های پیستون خراب

رینگ پیستون برای آب‌بندی محفظه احتراق عمل می‌کند. هدف این حلقه‌ها این است که روغن وارد محفظه احتراق شود و از ورود بیشتر گازها به داخل میل‌لنگ جلوگیری کند.

همچنین اگر رینگ‌های پیستون شما خراب باشد، روغن‌موتور می‌تواند وارد محفظه احتراق شود. انجام این کار باعث سوختن روغن در محفظه احتراق می‌شود که می‌تواند باعث آسیب شدید شود.

سوختن روغن دود غلیظ اگزوز آبی خاکستری تولید می‌کند. اگر از لوله اگزوز خود دود می‌بینید، رینگ‌های پیستون خراب‌شده باعث مشکل روغن شما می‌شود. برای رفع این مشکل باید رینگ‌های پیستون جدیدی نصب کنید. علاوه بر این، این‌یک کار چالش‌برانگیز است. برای رسیدن به حلقه موتور باید آن را خراب کنید.

نشتی روغن‌موتور

از بین همه دلایل ممکن، این واضح‌ترین است. اگر روغن کمتری به موتور بریزد، آن روغن‌موتور باید جایی برود، درست است؟ می‌تواند علت نشت روغن‌موتور باشد. شما می‌توانید در مورد آن بدانید زیرابه شکل لکه‌های سیاه بزرگ زیر ماشین خود قابل‌مشاهده است. اما نشتی‌های کوچک به زمین نمی‌رسد. با ابزارهای خاص، یافتن نشت روغن می‌تواند آسان باشد. حتی تعمیر این نوع نشتی گاهی اوقات نیاز به از بین بردن موتور دارد. اگر نیاز به بهبود یا بررسی نشت روغن خود دارید، لطفاً به مرکز خدمات ما مراجعه کنید! علاوه بر این، ممکن است موتور شما به دلیل نصب ضعیف و پالایه‌های روغن بد نشت کند.

مصرف روغن‌موتور

به‌اندازه کافی، اگر متوجه از دست دادن ناگهانی روغن در ماشین خود شدید و هیچ نشتی تشخیص داده نشد، دلیل دیگری دارد. و می‌تواند سوزاندن روغن در داخل باشد. درواقع، سوزاندن مقدار کمی روغن امری عادی در نظر گرفته می‌شود، به‌خصوص با بالا رفتن سن موتور. روغن‌سوزی اندک به این معنی است که مهروموم اولیه موتور به‌خوبی کار می‌کند، اما روغن کمی وارد محفظه احتراق می‌شود. بسته به سن خودرو و میزان سایش، ممکن است لازم باشد موتور رابین تعویض روغن متوقف کنید.

بااین‌وجود، مشکل سوختن سریع روغن می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. معمولاً اگر هنگام رانندگی دود خاکستری آبی مشاهده کنید، موتور خودروی شما مقدار زیادی روغن می‌سوزاند. حتی در این صورت ممکن است نیاز به سرویس ماشین خود داشته باشید.

فشار کم‌روغن

فشار روغن کم نیز نشان می‌دهد که خودروی شما ممکن است مشکل بزرگی داشته باشد. با بالا رفتن سن روغن‌موتور شما خراب می‌شود و نمی‌تواند روغن‌کاری مناسبی برای قطعات متحرک موتور شما ارائه دهد.

 

مراحل رفع روغن ریزی خودرو

برای رفع روغن ریزی خودرو نخست باید علت ایجاد روغن ریزی در خودرو مشخص شود، دلایل بروز روغن ریزی مختلف هستند و نیز نوع روغنی که نشت میک ند متفاوت است، روغن نشت شده می‌تواند برای موتور، گیربکس و حتی سیستم تهویه خودرو باشد لذا باید در گام اول تعمیر نوع نشتی و قطعه‌ای که دچار نشتی شده مشخص شود تا بتوان برای تعمیر قطعه آسیب دیده به درستی اقدام کرد.

سیستم روغن کاری موتور شامل یک مخزن (که در آن قسمت عمده روغن ذخیره می‌شود)، گالری روغن (درست مانند رگ‌هایی که خون را در بدن شما حمل می‌کنند)، یک پمپ روغن (در اصل قلب ماده) و در نهایت، فیلتر (مانند کلیه‌ها، هر گونه ناخالصی را از روغن قبل از پمپاژ در موتور پاک می‌کند).

همانطور که روغن از طریق موتور تحت فشار پمپ می‌شود، یک فیلم روان کننده خاص (روغن فیلم) از خود باقی می‌گذارد که سطحی لغزنده (یا اثر لغزشی) روی هر چیزی که لمس می‌کند ایجاد می‌کند.

وظیفه اصلی روانکاری فیلم روغن، اطمینان از حرکت نرم اجزای موتور، در عین به حداقل رساندن اصطکاک و سایش قطعات به طور همزمان است. نتیجه نهایی افزایش عملکرد موتور و عمر مفید آن است.

در میان بسیاری از کارکرد‌های دیگر روغن موتور، نقش آن به عنوان یک انتقال دهنده حرارت، از همه دشوار تراست.روغن موتور در حین کار گرما را از اجزای روغن کاری شده موتور مانند یاتاقان‌ها، پیستون‌ها، رینگ‌ها، میل سوپاپ‌ها و سوراخ‌های سیلندر دور می‌کند.

با حرکت روغن در اطراف موتور، گرمای بیشتری جذب و منتقل می‌شود.پس از بازگشت به محفظه موتور، روغن توسط هوای بیرونی خنک می‌شود که روی سطح مخزن حرکت می‌کند و سپس برای انجام وظایف بیشتر در سیستم به گردش در می‌آید.

این همه به طور همزمان اتفاق می‌افتد در حالی که ضربه ارتعاش موتور را از طریق ایجاد بالشتک روغن کاری کاهش می‌دهد.

روغن موتور – اعم از معدنی، نیمه مصنوعی یا فول سنتتیک، مجهز به افزودنی‌هایی مانند اصلاح کننده‌های اصطکاک و شوینده‌ها یا پاک کننده‌های مخصوص هستند. افزودنی‌ها راندمان عملیاتی را بهبود می‌بخشند زیرا از ایجاد لاک و رسوبات داخلی جلوگیری می‌کنند.

مولکول‌های افزودنی مواد شوینده برای پراکنده کردن رسوبات بزرگتر عمل می‌کنند و در عین حال مانع از گروه بندی ذرات کوچکتر مانند رسوبات کربن می‌شوند که در غیر این صورت به عنوان لجن نامیده می‌شود.

اما این یک راه‌حل کوتاه‌مدت است: در حالی که روغن همیشه روان‌کاری می‌شود، توانایی آن در محافظت از مواردی مانند مهر و موم روغن و قطعات در درازمدت از طریق این عملکردهای روزمره کاهش می‌یابد.سطح حفاظت روغن از طریق آلودگی، که با نشت قطرات سوخت از کنار رینگ‌های پیستون و فرود آمدن در کاروان موتور ایجاد می‌شود، بدتر می‌شود.
این امر به سایش اجزای داخلی می‌افزاید و ذرات میکروسکوپی و در نهایت گرمای موتور تولید می‌کند.

این ذرات سایشی میکروسکوپی به سادگی در روغن موتور شناور می‌شوند تا در نهایت توسط فیلتر گرفتار شوند، که با گذشت زمان مسدود می‌شود و کارایی آن کمتر می‌شود.

 

علل نشت روغن

دلایل نشت روغن موتور خودرو چندگانه است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

یک فیلتر روغن آسیب دیده

یک واحد فیلتر روغن، ناخالصی‌ها را قبل از اینکه به موتور شما آسیب برساند، از روغن موتور پاک می‌کند.

با این حال،  پس از چند هزار کیلومتر در جاده، یک فیلتر روغن شروع به تخریب می‌کند .

هنگامی که زباله‌ها جمع می‌شوند و فیلتر روغن را مسدود می‌کنند، روغن شروع به فوران می‌کند. علاوه بر این، فشار از داخل موتور ممکن است باعث شل شدن فیلتر شود.

تنها راه حل منطقی این مشکل تعویض فیلتر است. این یک کار ساده است که حتی می‌توان آن را در خانه انجام داد.

اکثر سازندگان پیشنهاد می‌کنند که فیلتر روغن خود را هر شش ماه یا هر 5000 کیلومتر تا 10000 کیلومتر تعویض کنید.

درپوش پرکننده معیوب

این یکی دیگر از دلایل اصلی نشت موتور خودرو است. با گذشت زمان، درپوش پرکننده مخزن روغن شل می‌شود یا می‌شکند.

خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل تشخیص است. شما حوضچه روغن را در زیر وسیله نقلیه خود یا اطراف موتور قرار می‌دهید.

اگر درپوش روغن شما شل است، فقط باید آن را سفت کنید. اگر به درستی سفت نمی‌شود، آن را با یک درپوش پرکننده جدید جایگزین کنید. این یک راه حل سریع است که می‌توانید خودتان انجام دهید.

روغن اضافی موتور

نشت روغن یکی از علائم رایج روغن موتور است. معمولاً با دود آبی اگزوز، بوی شدید سوزش، و خوانش بالای فشارسنج روغن همراه است.

سطح روغن موتور را با استفاده از لوله اندازه گیری چک کنید. برای حذف روغن اضافی موتور، یک مکانیک برای تعویض روغن تازه استخدام کنید.

نشتی در مخزن روغن

واشر مخزن روغن بین مخزن روغن و بلوک موتور مهر و موم ایجاد می‌کند. علائم زیادی از نشتی واشر مخزن وجود دارد، از جمله گودال قابل مشاهده در زیر خودرو، سطح روغن پایین و داغ شدن بیش از حد موتور .

بنابراین، مطمئن شوید که واشر کاسه روغن خود را چک کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. خبر خوب این است که واشر مخزن روغن نسبتاً مقرون به صرفه است و دسترسی به آن آسان است، شما می‌توانید با مراجعه به تعمیرگاه تخصصی خودرو به راحتی این مشکل را رفع کنید.

واشر درپوش دریچه شکسته

آیا روغن موتور شما از بالا نشت می‌کند؟  در این صورت، ممکن است در واشر پوشش سوپاپ شما مشکلی وجود داشته باشد که از قطعات داخل سرسیلندر محافظت می‌کند. بین سرسیلندر و درپوش سوپاپ مهر و موم ایجاد می‌کند.

با گذشت زمان، واشر سوپاپ تحلیل رفته و روغن را به طور موثر کمتری می‌بندد. در آن زمان است که باید با مکانیک خود مشورت کنید و آن را تعویض کنید.

 

تأثیر کمبود روغن‌موتور در خودرو:

به دلیل کمبود روغن‌موتور در خودرو، موتور شما از کار می‌افتد. بسیاری از قطعات با حرکت سریع در داخل دستگاه قرار دارند که اصطکاک احتمالی زیادی دارند. روغن‌موتور باعث می‌شود که قطعات موتور شما به‌آرامی روی یکدیگر بلغزند بدون اینکه روی یکدیگر ساییده شوند. علاوه بر این، به دلیل کمبود روغن‌موتور، موتور شما شروع به ساییدگی می‌کند، سپس موتور شمارا گرفته و متوقف می‌کند. علاوه بر این، موتور آسیب‌دیده و از بین می‌رود. بسیاری از رانندگان فقط زمانی که خیلی دیر شده است هشدارهایی در مورد روغن‌موتور کم می‌گیرند.

خودروهای جدیدتر دارای قطعات تشخیصی بیشتری هستند، مانند قطعات داشبورد و واحدهای حسگر فشار روغن. به‌طور عمده، آن‌ها می‌توانند به تشخیص شرایط کم‌روغن کمک کنند. در خودروهای قدیمی، رانندگان اغلب مجبورند روغن را به‌صورت دستی بررسی کنند. دلیل آن این است که چراغ داشبورد «چک روغن» برای هشدار دادن به وضعیت روغن کم کافی نیست.

رفع کمبود روغن‌موتور

با یک میله می‌توانید فشار روغن پایین خود را بررسی کنید. سطح روغن خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در سطح صحیح است. قابل‌ذکر است، در صورت مشاهده فشار روغن پایین، در اسرع وقت مشکل را برطرف کنید. برای بازیابی نشتی روغن، یک واشر یا مهروموم جدید برای رفع این نشتی تهیه کنید.

اگر موتور شما روغن می‌سوزاند، راهنماها و آب‌بند سوپاپ‌ها اغلب فرسوده می‌شوند. اما سیلندرها و حلقه‌ها نیز ممکن است اشتباه کنند. آزمودن نشتی نشان‌دهنده سایش راهنما یا حلقه و سیلندر است.

 

سؤالات متداول

اگر روغن‌موتور در خودرو کم باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی روغن‌موتور خودروی شما کم است، روغن‌کاری اجزای موتور شما متوقف می‌شود. به همین ترتیب، اگر آن‌ها دیگر خوب روغن نشوند، صداهای بلند، تق‌تق و ساییدن تولید می‌کنند. بنابراین، میله شما به دلیل آن می‌شکند، که صدای تق‌تق از زیر کاپوت ماشین شمارا متوقف می‌کند.

چرا ماشین من روغن از دست می‌دهد اما نشتی ندارد؟

هنگامی‌که خودرویی روغن از دست می‌دهد، به‌طورکلی دو دلیل وجود دارد: نشتی یا سوختن موتور شما. درحالی‌که ممکن است متوجه علائم نشت قابل‌مشاهده نباشید، سوختن روغن مقصر است.

روغن وقتی می‌سوزد که قطعات معیوب موتور اجازه ورود روغن به محفظه احتراق را بدهد. دود آبی‌رنگی که از اگزوز بیرون می‌آید نشانگر احتمالی این مشکل است.

 

رفع روغن‌ریزی خودرو در تعمیرگاه خودروهای آلمانی

علل روغن‌ریزی خودروی شما هر چه که باشد در تعمیرگاه خودروهای آلمانی واقع در عظیمیه کرج به‌راحتی و بدون دردسر با بررسی دقیق استادکاران متخصص ما شناسایی و رفع می‌شود. هر دو موتور و گیربکس در انواع خودرو توسط کارشناسان ما بازرسی و در صورت نیاز تعمیر می‌شوند تا روغن‌ریزی خودرو شما به‌صورت کامل رفع شود، رفع روغن‌ریزی خودرو نیز مانند سایر خدمات در تعمیرگاه خودروهای آلمانی با گارانتی یک‌ساله ارائه می‌شود.

——————————————-

راه های ارتباطی با تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

موبایل: ۰۹۱۲۵۶۳۶۸۶۰

اینستاگرام: germany_service_center@

کانال آپارات

کانال یوتوب 

——————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *