تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن گیربکس

با استفاده از روغن گیربکس جدید و تمیز، سیستم روغن کاری می‌شود، عملکرد مطلوبی دارد و طول عمر بیشتری به دست می‌آورد. این روغن همچنین اجزای داخلی را خنک و تمیز می‌کند و فشار هیدرولیک مناسب مورد نیاز برای عملکرد سیستم را حفظ می‌کند. همانطور که موتور نیاز به تعویض منظم روغن دارد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد و در شرایط خوبی بماند، گیربکس خودروی شما نیز به تغییرات برنامه ریزی شده روغن گیربکس اتوماتیک نیاز دارد.

سرویس و نگهداری گیربکس قطعا یک درمان معجزه آسا برای گیربکس اتوماتیک خراب نیست. با این حال، هر آلارم در گیربکس ممکن است هنوز به نقص مربوط نباشد، اما ممکن است ناشی از روغن قدیمی باشد. تعمیر و نگهداری صحیح می‌تواند ناهنجاری‌های ناشی از خود روغن یا فرسودگی گیربکس را کاهش دهد. بنابراین، بسیار مهم است که وضعیت اتوماتیک قبل از تعویض روغن ارزیابی شود تا اطمینان حاصل شود که گیربکس هنوز در شرایط مکانیکی قرار دارد (یعنی می‌تواند بار را تحمل کند، در کل محدوده دمای تنظیم شده کار کند).

 

ارزیابی وضعیت گیربکس

حقیقت این است که ارزیابی وضعیت اتوماتیک ممکن است آنطور که در نگاه اول به نظر می‌رسد آسان نباشد. اغلب، مردم حتی متوجه نمی‌شوند که اتوماتیک آنها واقعاً خراب یا آسیب دیده است. خواندن کدهای خطا 10٪ از اطلاعات را در حالت خوب ارائه می‌دهد، به همین دلیل است که سرویس معمولی اغلب ارزیابی را از دست می‌دهد.

برای ارزیابی وضعیت گیربکس لازم است آن را در حالت‌ها و دماهای مختلف آزمایش کنید که اکثر سرویس‌ها قبل از تعویض روغن انجام نمی‌دهند، اما نگهداری گیربکس خراب باعث هدر رفتن هزینه می‌شود. شاید تنها توجیه این امر به تعویق انداختن تعمیرات به این امید باشد که روغن جدید روند سایش شدید را متوقف کند.

هزینه تعمیر گیربکس سه گروه کلی را در بر می‌گیرد:

  • جداسازی و نصب گیربکس
  • باز کردن و مونتاژ گیربکس
  • اجزای یدکی گیربکس اتوماتیک

جداسازی و نصب گیربکس

زمان پیاده‌سازی و نصب گیربکس‌ها برای خودروها متفاوت است و برای خودروهای ساده‌تر از 4 تا 6 ساعت متغیر است، اما برای خودروهای پیچیده‌تر (مثلاً موتورهای بزرگ V8 توربو) این زمان حتی می‌تواند به 15 تا 20 ساعت برسد.

معمولاً گیربکس را می‌توان در عرض 8-10 ساعت پایین آورد و نصب کرد. خودروسازان زمان‌های کاری استانداردی را تعیین کرده‌اند، که برای مثال، باید توسط یک آژانس برند نظارت شود. همچنین باید در نظر داشت که آنها برای خودروهای نو و دست دوم در غرب اروپا در نظر گرفته شده‌اند که زنگ زدگی 10 ساله و لایه ضخیم گلی ندارند.

باز کردن و مونتاژ گیربکس

در اینجا نیز زمان صرف شده برای کارهای ساده تر از 3-4 ساعت تا 10-12 ساعت متغیر است. تنها تعداد بسیار کمی از خودروسازان کار استانداردی در زمینه باز کردن و مونتاژ گیربکس بر اساس جدول زمانی دارند. در اکثر موارد، گیربکس را می‌توان در 8-10 ساعت باز و مونتاژ کرد.

فلاش گیربکس روشی برای حذف روغن قدیمی گیربکس اتوماتیک (ATF)، لجن و خاک از گیربکس خودرو و جایگزینی آن با روغن تازه است. هدف ATF خنک کردن و روغن کاری گیربکس اتوماتیک شماست. با گذشت زمان، روغن اتوماتیک ذرات خارجی را جمع‌آوری می‌کند که می‌تواند با این عملکردها تداخل ایجاد کند – و باعث می‌شود اتوماتیک شما اصطکاک و گرمای بیشتری ایجاد کند. در نهایت این ذرات می‌توانند در رسوبات لجن در اتوماتیک شما جمع شوند و در جابجایی و شتاب اختلال ایجاد کنند. * در مکان‌های شرکت کننده موجود است.

فلاش گیربکس برای چیست؟

فلاش گیربکس به به حداکثر رساندن طول عمر و عملکرد گیربکس اتوماتیک شما کمک می‌کند – یکی از گران ترین قطعات خودرو برای تعویض. با این حال، به مشکلات اتوماتیک از قبل موجود کمکی نمی‌کند.

آیا فلاش گیربکس همان تعویض روغن گیربکس است؟

تعویض روغن گیربکس و شستشوی گیربکس دو سرویس متفاوت هستند:

  • تعویض روغن گیربکس – 50 تا 60 درصد از روغن گیربکس را جایگزین می‌کند. مخزن گیربکس شما بدون تجهیزات خاص تخلیه، بازرسی و تمیز می‌شود. فیلتر گیربکس تعویض می‌شود و روغن جدید اضافه می‌شود و مخلوطی از روغن قدیمی و جدید باقی می‌ماند.
  • در فرایند فلاش گیربکس اتوماتیک روغن گیربکس اتوماتیک شما به صورت کامل و صد درصدی جایگزین می‌شود.= و ذرات و رسوبات انباشته شده را از کل  گیربکس اتوماتیک پاک می‌کند. با استفاده از دستگاه شستشوی خط خنک کننده یا ورودی پمپ، روغن از گیربکس شما خارج می‌شود. مخزن گیربکس اتوماتیک بازرسی و تمیز می‌شود، فیلتر تعویض می‌شود. یک دسته کامل از ATF جدید و خالص اضافه شده است.

 

آیا فلاش گیربکس به وسیله نقلیه من آسیب می‌رساند؟

یک گیربکس که قبلاً به خطر افتاده است نباید شسته شود. اگر نیروی بیش از حد در فرآیند شستشو اعمال شود، می‌تواند باعث شود که زباله‌ها در مکان‌هایی قرار بگیرند که به طور بالقوه می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

نشانه‌های نیاز گیربکس به تعویض روغن چیست؟

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد زمان شستشوی گیربکس اتوماتیک خود رسیده است: روغن قرمز تیره یا قهوه‌ای روی میله گیربکس شما – Fresh ATF قرمز درخشان است. اگر روغن روی میله شما تیره است، به این معنی است که ذرات خارجی در ATF شما جمع شده‌اند.

لغزش گیربکس – هماهنگی ضعیف بین موتور و وسیله نقلیه شما. اگر صدای درگیر شدن موتور را می‌شنوید اما به نظر می‌رسد وسیله نقلیه شما هماهنگ نیست، ممکن است ATF ناکارآمد یا نشتی داشته باشید.

بروز صداهای غیر عادی در گیربکس یا تعویض ناکارآمد دنده‌های گیربکس  – هر دوی این مشکلات می‌تواند نشان دهنده ATF ناکارآمد یا نشتی باشد.

فلاش گیربکس اتوماتیک هر چند وقت یکبار انجام می‌شود؟

دفترچه راهنمای مالک وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا ببینید سازنده شما چند بار شستشوی گیربکس را برای مدل شما توصیه می‌کند. فواصل متداول فلاش گیربکس اتوماتیک از هر 30000 تا 50000 مایل تا هر 3 تا 5 سال متغیر است.

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس را تعویض کنید؟ اگر فلاش‌های گیربکس اتوماتیک کامل ندارید، یک فاصله زمانی معمول تغییر ATF هر 3000 کیلومتر یا هر دو سال یکبار است. دوباره، دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید.

برای انتخاب روش مناسب برای وسیله نقلیه شما به کمک نیاز دارید؟ با تکنسین‌های ما در تعمیرگاه خودرو‌های آلمانی صحبت کنید. ما گیربکس‌ها را می‌شناسیم و به شما کمک می‌کنیم یک برنامه تعمیر و نگهداری ATF طراحی کنید که برای وسیله نقلیه شما، برنامه زمانی و بودجه شما مناسب باشد.

روش تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، ابتدا باید خودرو را روی یک سطح صاف و افقی قرار دهید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

1. با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو، مقدار روغن مورد نیاز برای گیربکس را بررسی کنید.

2. با استفاده از دستگاه جک، خودرو را بالا ببرید تا بتوانید به زیر خودرو دسترسی داشته باشید.

3. پسز بالا بردن خودرو، پیچ درپوش تخلیه روغن گیربکس را با استفاده از یک گوشتی باز کنید و روغن قدیمی را تخلیه کنید.

4. پس از تخلیه کامل روغن قدیی، درپوش تخلیه روغن را باز بگذارید و پیچ آن را با گوشی بسته و درصورت نیاز، آن را با یک گلویی پلاستیکی پر کنید.

5. پس از پر کردن روغن، می‌توانید خودرو را به پایین بیاورید و موتور خودرو را روشن کنید تا روغن به درستی در گیربکس جریان پیدا کند.

توجه داشته باشید که برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، بهتر است از روغن معتبر و با کیفیت استفاده کنید و همچنین بهتر است این کار را به یک تکنسین مجرب و متخصص انجام دهید.

 

فرایند تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک

روغن  های حیاتی وسایل نقلیه معمولاً دو وظیفه مهم را انجام می‌دهند: روانکاری و تمیز کردن. همانطور که روغن در میان قطعات گردش می‌کند، خاک و براده‌های فلزی را که می‌تواند در طول زمان انباشته شود، جمع می‌کند. اگر خوش شانس باشید، این زباله‌ها در کف مخزن یا محفظه می‌نشینند و در سیستم گردش نمی‌کنند. به همین دلیل است که برخی از مغازه‌های خودروسازی از ماشین‌هایی استفاده می‌کنند که شستشوی روغن گیربکس را انجام می‌دهند و اطمینان حاصل می‌کنند که قبل از ریختن هر روغن گیربکس جدید، مقدار بیشتری از این زباله‌ها پاک می‌شوند.

هیچ چیز به اندازه تعویض منظم روغن عمر خودرو را افزایش نمی‌دهد. در گیربکس‌های اتوماتیک / گیربکس، فاصله سرویس توصیه شده تقریباً هر 30000 کیلومتر یا 30 ماه است. (برای اطلاع از مشخصات خودروی خود، دفترچه راهنمای مالک یا دفترچه راهنمای خدمات را بررسی کنید.) در صورتی که نشانگر آن روغن تیره یا بوی سوخته را نشان دهد، روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) باید زودتر تعویض شود.

تعویض روغن گیربکس
تعویض روغن گیربکس

تعویض روغن و فیلتر گیربکس

اگر علائم زیر را در مورد کم بودن روغن گیربکس مشاهده کردید، یک سرویس گیربکس اتوماتیک را در نظر بگیرید:

حرکت با سر و صدای زیاد گیربکس

لغزش دنده‌ها

خلاص شدن خودرو در حالت پارک

عدم تعویضه درست و به موقع دنده‌های گیربکش

نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک: دستورالعمل‌های گام به گام

اگر بتوانید صبر اولیه را به دست آورید، یادگیری نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تنها در دراز مدت به نفع شما خواهد بود. مهمتر از همه، شما به کیت فیلتر گیربکس اتوماتیک نیاز دارید. آنها معمولا حاوی یک واشر برای مخزن علاوه بر فیلتر اتوماتیک جدید و حلقه O آن هستند. همراه با برخی از ابزارهای اساسی فروشگاه، شما آماده شروع کار هستید.

مرحله 1: روغن گیربکس در دمای کارکرد بهتر تخلیه می‌شود، بنابراین ابتدا بگذارید ماشین شما چند دقیقه در حالت خاموش بماند. پس از خاموش کردن اشتعال، خودرو را بلند کرده و محکم کنید. سپس، یک برزنت، مقداری مقوا یا یک روزنامه را زیر مخزن حداقل دو گالن قرار دهید. در مرحله بعد، پیچ‌ها را از یک طرف مخزن گیربکس جدا کنید، زیرا مراقب قسمت‌های اگزوز داغ و روغن باشید.

 

مرحله 2: سایر پیچ‌ها را به تدریج باز کنید، که باید اجازه دهید مخزن کج شود و شروع به تخلیه کند. پس از برداشتن تمام پیچ‌ها، مخزن را پایین بیاورید و روغن باقی‌مانده را در مخزن گیر بریزید. در صورت لزوم به آرامی مهر و موم واشر را با یک پیچ گوشتی بشکنید.

مرحله 3: سطوح واشر را روی مخزن و محفظه گیربکس تمیز کنید. تشت را از نظر براده‌های فلزی یا سایر علائم آسیب داخلی بررسی کنید و سپس آن را با حلال تمیز کنید.

مرحله 4: فیلتر گیربکس اتوماتیک قدیمی و O-ring را بردارید. فیلتر حاوی روغن است، بنابراین مخزن تخلیه را زیر آن نگه دارید.

مرحله 5: فیلتر گیربکس جدید را نصب کنید و مطمئن شوید که O-ring آن در دهانه مناسب قرار دارد.

مرحله 6: واشر جدید را با گریس محلول در روغن – نه با چسب واشر یا چسب به مخزن وصل کنید.

مرحله 7: به دفترچه راهنمای سرویس در مورد استفاده از سیلر رزوه بر روی هر یک یا همه پیچ‌های تشت گیربکس مراجعه کنید، سپس تمام بست‌ها را با انگشت محکم کنید.

مرحله 8: پیچ‌های مخزن را بچرخانید تا به صورت مارپیچی مشخص شوند که از مرکز شروع می‌شود.

مرحله 9: خودرو را پایین بیاورید و جعبه دنده را با مقدار توصیه شده روغن پر کنید.

مرحله 10: وسیله نقلیه را روشن کنید، آن را گرم کنید، سپس آن را ببندید و نشتی را بررسی کنید. اگر نشتی ردیابی نکردید، خودرو را تا دمای کارکرد روی زمین صاف کار کنید، شیفتر را در تمام دنده‌ها حرکت دهید، به پارک برگردید و در حالی که موتور در حالت آرام است، میله اندازه‌گیری را بررسی کنید.

 

انواع روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک باید با توجه به نوع خودرو و نوع گیربکس آن انتخاب شود. در ادامه به برخی از انواع روغن گیربکس اتوماتیک اشاره می‌کنیم:

1. روغن گیربکس اتوماتیک Dexron: این نوع روغن برای گیربکس‌های اتوماتیک شرکت جنرال موتورز تولید می‌شود و برای بسیاری از خودروهای آمریکایی و ژاپنی مناسب است.

2. روغن گیربکس اتوماتیک Mercon: این نوع روغن برای گیربکس‌های اتوماتیک شرکت فورد تولید می‌شود و برای بسیاری از خودروهای آمریکایی و ژاپنی مناسب است.

3. روغن گیربکس اتوماتیک ATF+4: این نوع روغن برای گیربکس‌های اتوماتیک شرکت کرایسلر تولید می‌شود و برای بسیاری از خودروهای آمریکایی و ژاپنی مناسب است.

4. روغن گیربکس اتوماتیک Mobil 1 Synthetic ATF: این نوع روغن برای گیربکس‌های اتوماتیک بسیاری از خودروهای اروپایی و آسیایی مناسب است و دارای خواص ضد سایش و ضد اکسیداسیون بالا است.

توجه داشته باشید که برای انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک مناسب، بهتر است از دفترچه راهنمای خودرو و نیز توصیه‌ای تولیدکننده استفاده کنید.

——————————————-

راه های ارتباطی با تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

موبایل: ۰۹۱۲۵۶۳۶۸۶۰

اینستاگرام: germany_service_center@

کانال آپارات

کانال یوتوب 

——————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *